Struktura snu

By móc zrozumieć zaburzenia snu, nadzwyczaj istotne jest zgłębienie jego faz.

Wyróżnia się dwie główne składowe snu:

  • faza snu charakteryzująca się wolnymi ruchami gałek ocznych (ang. Non-rapid eye movement – non-REM). Cykl ten obejmuje cztery etapy, przy czym najgłębszy sen występuje w czwartym. Gdy zamykamy oczy i zasypiamy, rozpoczyna się etap pierwszy.
  • faza snu charakteryzująca się szybkimi ruchami gałek ocznych (ang. Rapid eye movement – REM). Na piątym etapie śpiący człowiek przechodzi do fazy snu REM. Jest to poziom snu, na którym ma miejsce śnienie, a aktywność mózgu jest bardzo wysoka.

Ukończenie całego cyklu oznacza, że przeszedłeś od płytkiego snu pierwszego etapu, poprzez drugi i trzeci etap, po czym wkroczyłeś w etap czwarty – etap najgłębszego snu. Następnie przeszedłeś do etapu piątego, odznaczającego się marzeniami sennymi. Poszczególne etapy można scharakteryzować w następujący sposób:

  • etap pierwszy jest po prostu etapem senności, w którym człowiek naprzemiennie zapada w sen i wybudza się do stanu czuwania. Można go z łatwością obudzić, gdyż zaledwie drzemie lub trwa w półśnie.
  • etap drugi jest stanem lekkiego snu. Tętno, częstość oddychania oraz tempo przemiany materii spadają. Na tym etapie nadal łatwo się wybudzić.
  • na etapie trzecim dochodzi do dalszego spowolnienia oddychania. W jeszcze większym stopniu zwalnia praca serca, a mięśnie się rozluźniają. Na tym etapie organizm wykazuje zdolność regeneracji; organy i tkanki przechodzą odnowę wskutek wydzielania hormonu wzrostu. Zazwyczaj człowiek osiąga ten etap w ciągu trzydziestu minut od momentu zaśnięcia i o wiele trudniej jest go wówczas obudzić. Jeśli się to uda, czuje się on półprzytomny.
  • etap czwarty charakteryzuje się najgłębszym snem. To etap, który w największym stopniu przywraca siły i zapewnia najintensywniejszy wypoczynek. Ten najważniejszy etap snu osiąga się po około jednej godzinie od zaśnięcia. Po dwóch lub trzech cyklach snu, zarówno etap trzeci, jak i czwarty mogą zniknąć i nie pojawić się już do rana w ogóle. Dlatego tak istotne jest, by w ciągu pierwszych trzech cykli snu, odbywających się w czasie pierwszych czterech i pół godziny, nie dopuścić do przerwania owego spokojnego, krzepiącego snu. Jest to najlepszy sposób na wykorzystanie snu trzeciego i czwartego etapu – snu głębokiego, przywracającego siły i dokonującego niezbędnych reperacji.
  • etap piąty – ostatni – jest etapem snu REM, w którym pojawiają się marzenia senne. Na tym etapie mózg jest o wiele bardziej aktywny, gdyż reaguję na sny. Badanie przy pomocy elektroencefalografii wykazuje występowanie szybkich fal alfa, bardzo podobnych do fal mózgowych pojawiających się w stanie czuwania. Tętno i tempo oddychania również przyspieszają.

 

Źródło: dr Don Colbert, Biblia leczy zaburzenia snu, Wydawnictwo M

Sieci społecznościowe

Tagi