Typ zimny

Do znamiennych nastrojów, dolegliwości fizycznych i chorób dotykających typ zimny należą:

  • zmęczenie,
  • problemy z koncentracją,
  • zimne dłonie i blada twarz,
  • skłonność do zatapiania się w myślach,
  • częsta drażliwość,
  • problemy z zasypianiem,
  • szybka męczliwość,
  • niechęć i bojaźliwość aż po stany depresyjne,
  • wilczy apetyt na słodycze,
  • ciągła ochota na kawę,
  • słaba tkanka łączna,
  • skłonność do odkładania się tłuszczu w udach i pośladkach,
  • szybkie powstawanie siniaków,
  • szybkie pojawianie się nieprzyjemnego uczucia pełności, które idzie w parze z naprzemienną biegunką i wzdęciami,
  • zaburzenia funkcjonowanie śledziony,
  • osłabienie trawienia,
  • częste problemy z pracą jelit,
  • skłonność do powstawania cellulitu i problemów z zatokami przynosowymi,
  • zaflegmienie w okolicach gardła i oskrzeli,
  • ciągłe infekcje.

Środki przeciwdziałające dla typu zimnego:

  • Ochrona stóp przed zimnem (czerwone skarpetki, wkładki z borsuczego futra).
  • Noszenie rękawiczek, szalika i nakrycia głowy.
  • Otaczanie się kolorami w rozgrzewających odcieniach czerwieni.
  • Przygotowywanie ciepłych kąpieli dla stóp.
  • Świadome wykonywanie aktywności wymagających umiarkowanego wysiłku.
  • Podsycanie wewnętrznego ognia dzięki zajęciom sprawiającym radość.
  • Wzmacnianie energii za pomocą medytacjii i treningu o działaniu pobudzającym.
  • Ćwiczenie Hildegardowych cnót radości i miłości bliźniego.
  • Dbałość o dostateczną ilość ruchu na łonie natury.
  • Stawianie baniek metodą św. Hildegardy oraz poranne ssanie bertramu w celu złagodzenia dolegliwości związanych z nadmiarem śluzu w organizmie.

Odżywianie

  • W miarę możliwości trzeba zrezygnować z chłodzących i nawilżających produktów spożywczych lub stosować je rzadko i z umiarem. Chodzi tu głownie o surowe potrawy, pomidory, ogórki, produkty mleczne (zwłaszcza jogurt), cukier, owoce cytrusowe, surowe musli, wodę mineralną, czarną i zimną herbatę. Lepiej unikać także potraw bardzo zimnych i tłusto-słodkich lub tłusto-słonych, ktore wzmagają zaflegmienie organizmu.
  • Warto sięgać po produkty rozgrzewające: orkisz, owies, kasztany jadalne, daktyle, pigwę, nieszpułkę zwyczajną, koper włoski, marchewkę, dynię, seler, mięso z owcy, kozy i kury (ale tylko w niewielkich ilościach) oraz migdały. Potrawy należy doprawiać głównie galgantem, bertramem, goździkami, gałką muszkatałową i cynamonem.

 

Typ zimny nie powinien podejmować postu o płynach. Większą korzyść przyniesie mu umiarkowany post o chlebie lub post orkiszowo-owocowo-warzywny.

 

 

 

 

 

Źródło: Brigitte Pregenzer, Brigitte Schmidle, Post Zdrowotny św. Hildegardy z Bingen, Wydawnictwo Esprit, Kraków 2016

 

 

Sieci społecznościowe

Tagi