W jakim wieku jest twoja sprawność?

Nasza wydolność tlenowa nie jest łatwa do oszacowania. Zwykle wymaga dostępu do laboratorium ze sprzętem do badania fizjologii wysiłku fizycznego. Jednak norwescy badacze opracowali znacznie prostszą metodę oceniania wydolności tlenowej i precyzyjnego określania naszego „wieku sprawnościowego”.

Naukowcy z Uniwersytetu Nauk Ścisłych i Technologii w Trondheim przebadali w swoim mobilnym laboratorium prawie 5000 Norwegów obojga płci, w wieku od 20 do 90 lat, wykorzystując do tego celu kilkanaście mierników, jak wzrost, indeks masy ciała, tętno spoczynkowe, HDL czy poziom cholesterolu. Każdy badany wypełniał również szczegółowy kwestionariusz dotyczący jego stylu życia. Wreszcie, wszyscy biegali na stacjonarnej bieżni, aż poczuli wyczerpanie, aby wykazać, jaki jest ich szczytowy pobór tlenu (VO2 max), czy też jak sprawnie organizm radzi sobie z dostarczaniem tlenu do komórek. Pomiary VO2 max wykazały, że jest on ściśle skorelowany ze znacznie zwiększoną długością życia. Dotyczy to również osób starszych i z nadwagą. Innymi słowy, VO2 max może świadczyć o naszym wieku sprawnościowym.

Aby zobaczyć, czy da się oszacować VO2 max bez korzystania z bieżni, naukowcy przekopali się przez uzyskane wyniki, by ustalić, które dane byłyby tu szczególnie użyteczne. Można by przypuszczać, że najbardziej wiarygodne rezultaty otrzymano dzięki najbardziej skomplikowanym pomiarom wydolności organizmu. Jednak okazało się, że te ostatnie wcale nie są konieczne. Wystarczy pięć mierników: obwód w talii, tętno spoczynkowe, częstotliwość i intensywność wysiłku, wiek oraz płeć. Algorytm, powstały na bazie tych danych, pozwala określić nasze VO2 max z godną uwagi precyzją.

Badacze wykorzystali zebrane dane do skonstruowania tabeli z typowymi, pożądanymi VO2 max dla zdrowych osób w wieku od 20 do 90 lat, określając tym samym parametry odpowiednie dla danego wieku sprawnościowego. Koncepcja jest prosta: wiek sprawnościowy 70-latka, którego szczytowy pobór tlenu jest taki, jak u 20-latka, wynosi 20 lat.

Na podstawie tych badań, stworzono kalkulator, który pozwala określić VO2 max danej osoby, bez konieczności przyjścia do laboratorium.

Najpierw należy zmierzyć swój obwód w talii i tętno spoczynkowe (aby je poznać, trzeba usiąść spokojnie na 10 minut, następnie mierzyć przez 30 sekund swój puls, a potem liczbę uderzeń pomnożyć przez dwa). Wrzucamy te dane do kalkulatora, dodając swój wiek, płeć oraz intensywność i częstotliwość ćwiczeń ruchowych, i otrzymujemy swój wiek sprawnościowy.

Na przykład, jeśli 50 letni mężczyzna wykonuje jakiś umiarkowany wysiłek fizyczny średnio kilka razy w tygodniu, w talii ma 91 cm a jego tętno spoczynkowe to 75 (nie są to typowe wyniki dla zdrowego mężczyzny w tym wieku) – jego wiek sprawnościowy wynosi 59 lat.

Na szczęście, w przeciwieństwie do kalendarzowego, wiek sprawnościowy można obniżyć. Wystarczy przez jakiś czas ćwiczyć częściej i bardziej intensywnie. Później po raz kolejny przeprowadzić te proste badania – z pewnością nasza sprawność (czyli fizyczne funkcje organizmu) odmłodnieje. Zachowanie jak najdłużej, jak najniższego wieku sprawnościowego jest najlepszym wskaźnikiem naszego obecnego i przyszłego stanu zdrowia.

 

Na podst. What’s Your ‘Fitness Age’?, Gretchen Reynolds, The New York Times

 

Sieci społecznościowe

Tagi