Właściwości prozdrowotne kaszy jęczmiennej

Kasza jęczmienna jest bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy K, E i PP, a także cynku, krzemu, potasu, żelaza, wapnia, miedzi i manganu. Spośród wszystkich kasz może się poszczycić największą zawartością witaminy K. Wyróżnia ją także większa ilość wapnia istotnego nie tylko dla zachowania dobrej kondycji kości i zębów, ale również dla poprawnej pracy mięśni. Kolejny atut kaszy jęczmiennej to duża zawartość minerałów (potasu, żelaza, cynku), odpowiadających za witalność oraz sprawność fizyczną. Polecana jest osobom prowadzącym mało aktywny, lecz stresogenny tryb życia. Powinny ją często spożywać również osoby po leczeniu przeciwnowotworowym, mające wysokie stężenie cholesterolu we krwi, chorobę niedokrwienną serca, miażdżycę oraz te ze stanem zapalnym jelita grubego, chore na zespół jelita wrażliwego lub na nieżyt żołądkowo-jelitowy, po operacji jelita, z upośledzoną odpornością i kobiety w ciąży bądź matki karmiące.

Właściwości prozdrowotne kaszy jęczmiennej:  

  • poprawia perystaltykę jelit, a tym samym zapobiega magazynowaniu się treści pokarmowej w jelitach i żołądku oraz pomaga w odchudzaniu,
  • obniża poziom złego cholesterolu,
  • wspomaga pracę układu krwionośnego oraz nerwowego,
  • wspomaga krzepliwość krwi,
  • zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu pokarmowego,
  • zapobiega siniakom, zatorom, zakrzepom, żylakom (szczególnie w połączeniu z zielonymi warzywami,takimi jak brokuły, szpinak, brukselka),
  • wzmacnia budowę ścian naczyń krwionośnych,
  • poprawia koncentrację, pamięć,
  • pozytywnie wpływa na kondycję włosów, skóry, paznokci,
  • pomaga w walce z niedokrwistością i depresją,
  • likwiduje objawy stresu, zmęczenia,
  • pomaga przy bolesnym oddawaniu moczu,
  • usuwa zbędne metabolity z organizmu, łagodnie go oczyszczając,
  • pozytywnie wpływa na pęcherzyk żółciowy,
  • poprawia laktację,
  • działa przeciwwirusowo i przeciwnowotworowo.

Należy pamiętać, że jęczmień jest zbożem zawierającym gluten i nie powinni go jeść alergicy oraz osoby chorujące na celiakię. Wybierając kaszę jęczmienną w sklepie, warto unikać kasz z torebek, gdyż zostają one poddawane dodatkowej obróbce, co też pozbawia ich części witamin i minerałów. Gotujemy ją 20-30 minut pod przykryciem, zalewając wodą w proporcji 3:2 (w garnku powinno być o 1/3 więcej wody niż kaszy). Stanowi ona idealny dodatek do dań mięsnych i wegetariańskich, będąc nieodzownym składnikiem krupniku czy też pieczeni rzymskiej.

 

Produkty Benedyktyńskie

Kasza jęczmienna stanowi doskonały dodatek do dań mięsnych, wegetariańskich. Wykorzystywana jest do deserów, zup mlecznych, zapiekanek, do nadziewania gołąbków oraz naleśników.

Kasza jęczmienna to przede wszystkim bogate źródło błonnika. Dzięki temu składnikowi jest polecana osobom cierpiącym na długotrwałe bądź nawracające zaparcia. Poprawia perystaltykę jelit, zapobiega magazynowaniu się treści pokarmowej w żołądku i jelitach, a co za tym idzie – zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu pokarmowego i pomaga w odchudzaniu.Błonnik pokarmowy obniża też poziom cholesterolu we krwi. Dzięki dużej zawartości skrobi jest ona doskonałym produktem szczególnie dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Jako że skrobia powoli zamienia się w glukozę, nie tylko pobudza do pracy wszystkie komórki ciała, w tym mózg i mięśnie, ale zapewnia także organizmowi energię na długi czas. Kasza jęczmienna to bogate źródło witamin z grupy B, w szczególności witamin B1, B2 i B6, a także witamin E, K, PP, kwasu foliowego oraz krzemu, cynku, wapnia, manganu i miedzi. Zawartość witaminy K odpowiada za właściwość wspomagania pracy układu krwionośnego i za krzepliwość krwi. Wzmacnia też budowę ścian naczyń krwionośnych. Dzięki temu zapobiega powstawaniu zatorów, zakrzepów i żylaków, ale także siniaków i krwiaków. Jeśli jeszcze bardziej chcemy wzmocnić tę właściwość kaszy jęczmiennej, warto połączyć ją w jednym daniu z zielonymi warzywami.

Zawartość wielu składników mineralnych oraz witaminy E i kwasu foliowego wspomaga walkę z niedokrwistością. Obecne w kaszy witaminy z grupy B pomagają pozbyć się skutków stresu, poprawiają pamięć i koncentracje, a także wspomagają pracę układu nerwowego. Jeśli więc prowadzimy stresujący tryb życia, w którym mało jest aktywności fizycznej, warto włączyć kaszę jęczmienną na stałe do swojej diety.

 

Źródło: www.wiecejnizzdrowie.pl

Źródło: produktybenedyktynskie.com

Sieci społecznościowe

Tagi