Wpływ diety na naszą skórę

Witaminy, które skóra lubi

Witamina A jest silnym antyoksydantem, czyli opóźnia procesy starzenia się skóry. Chroni błony komórkowe i wspomaga funkcjonowanie tkanki nabłonkowej. Jest niezbędna w utrzymaniu prawidłowego stanu skóry, włosów i paznokci. Występuje w dwóch postaciach: roślinnej – tzw. betakaroten, który przekształca się w organizmie w witaminę A oraz zwierzęcej. Betakaroten występuje w marchwi, morelach, szpinaku, brzoskwiniach, czerwonej papryce i brokułach. Jeśli szukamy witaminy A w produktach pochodzenia zwierzęcego, najwięcej jej znajdziemy w wątróbce i jajkach.

Nic tak nie doda skórze blasku jak witamina C. Walczy z wolnymi rodnikami, dotlenia komórki skóry i wzmacnia naczynia krwionośne. Bardzo ważna w procesie zagęszczania włókien kolagenowych. Kwas askorbinowy pomaga w produkcji kolagenu, czyli białka odpowiadającego za gęstość skóry. Jej niedobór może uczynić skórę podatną na rozstępy, wiotką i słabą. Źródło witaminy C to papryka, brokuły, brukselka, czarne porzeczki, kiwi, pomarańcze, cytryny, mandarynki.

Witamina E nie na darmo zwana jest witaminą młodości. Opóźnia pojawianie się zmarszczek, sprawia, że cera jest jędrna i elastyczna. Witamina E to jeden z najważniejszych antyoksydantów neutralizujący wolne rodniki odpowiedzialne za niszczenie komórek skóry. Witaminy E szukaj w olejach roślinnych, maśle, kiełkach, pestkach dyni i słonecznika.

Witamina B jest bardzo ważna dla skóry. Łagodzi podrażnienia i nawilża skórę, a także zapobiega jej przetłuszczaniu i pojawianiu się zaskórników. Niedobory witamin z grupy B sprawią, że skóra traci swój zdrowy wygląd, jest ziemista i szara. Witaminy z grupy B znajdziesz w wątróbce, chudym mięsie, orzechach, bananach, jajkach, ziemniakach, pieczywie pełnoziarnistym i roślinach strączkowych.

 

Minerały, które skóra lubi

Oprócz witamin dla pięknej i zdrowej skóry powinniśmy też zadbać o dostarczenie naszemu organizmowi ważnych mikro i makroelementów oraz substancji odżywczych.

Cynk przeciwdziała zwiotczeniu skóry, zapobiega zmarszczkom, dba o utrzymanie prawidłowej elastyczności skóry, jest zalecany w kuracjach na trądzik, poprawia także gojenie się ran. Świetnie przeciwdziała cellulitowi i rozstępom. Jest jednym z głównych antyoksydantów oraz wspomaga produkcję kolagenu. Dużo cynku jest w orzechach, rybach i owocach morza, roślinach strączkowych oraz produktach pełnoziarnistych.

Na niedobór żelaza narażone są kobiety w ciąży i karmiące. Niedobór żelaza może wywoływać trądzik, wypryski, zaskórniki, bladość i ziemistość cery. Żelazo możemy znaleźć w większości zielonych i czerwonych warzyw, ale najwięcej jest go w wątróbce.

Gładka i jędrna skóra nie obejdzie się bez selenu. Bierze on udział w produkcji przeciwutleniaczy, które chronią błony komórkowe i czerwone krwinki przed uszkodzeniami. Selen ma także właściwości przeciwnowotworowe. Produkty bogate w selen to drożdże, ryby morskie, kukurydza, orzechy oraz produkty zbożowe.

Ważne dla skóry są także krzem i potas. Krzem poprawia sprężystość gruczołów skóry oraz reguluje pracę gruczołów łojowych, a potas zapobiega nadmiernemu wysuszaniu skóry oraz trądzikowi. Krzem znajdziesz w daktylach, bananach, kaszy gryczanej i owocach morza, a potas przede wszystkim w pomidorach, szpinaku, marchwi, ziemniakach oraz bananach i pomarańczach.

Niedobory jodu objawiają się szorstkością skóry oraz jej tendencją do łuszczenia. Główne źródło jodu dla cery to ryby morskie.

Niezbędne do utrzymania prawidłowego nawilżenia skóry są kwasy omega-3 i omega-6, które pomagają w zatrzymywaniu wody w naskórku. Źródło kwasów to przede wszystkim ryby morskie: łososie, makrele, sardynki i śledzie, pestki dyni, orzechy, olej lniany i rzepakowy, oliwa z oliwek.

Likopen to substancja chroniąca przed szkodliwym działaniem promieniowania UV, które może prowadzić do przedwczesnego starzenia się skóry oraz jej nadmiernego przesuszenia. Likopen obecny jest w czerwonych warzywach: pomidorach, arbuzach, czerwonych grejpfrutach oraz owocach dzikiej róży.

Resweratrol to silny antyoksydant. Skutecznie spowalnia proces starzenia się komórek w skórze. Dlatego też dla skóry dobre są winogrona, czarna porzeczka oraz orzechy ziemnie.

Koenzym Q10 to kolejny mocny antyoksydant. Jest produkowany przez organizm, ale z wiekiem skóra doświadcza jego ubytku, dlatego też dobrze jest uzupełniać go nie tylko poprzez kremy czy balsamy, ale także dietą. Bogate w koenzym Q10 są ryby morskie, podroby, produkty pełnoziarniste, oleje roślinne, otręby, brokuły i szpinak.

SOS dla skóry podczas ciąży

Dieta dla kobiet w ciąży jeśli chodzi o najlepsze zadbanie o skórę w tym trudnym dla niej okresie wygląda bardzo podobnie. Podstawą są węglowodany złożone, warzywa i owoce. Pieczywo razowe, płatki zbożowe, brązowy ryż zawierają mnóstwo witamin z grupy B i E oraz tak potrzebne białka i błonnik. Warzywa i owoce idealne dla skóry ciężarnej to:

- owoce cytrusowe, truskawki, kiwi – ważne źródło witamina C.

- mango, brzoskwinie, morele to źródło beta-karotenu.

- suszone owoce to źródło żelaza.

- warzywa zielone: brokuły, brukselka czy szpinak to źródło kwasu foliowego, witaminy C, beta-karotenu i żelaza.

Ciężarne, aby nie utracić jędrność i elastyczności skóry, powinny spożywać mięso, jaja, pestki dyni, migdały i orzechy, które są źródłem witamin z grupy B, żelaza i cynku.
W diecie kobiety ciężarnej nie powinno zabraknąć morskich ryb, olejów roślinnych zwłaszcza oleju lnianego, bogatych w kwasy tłuszczowe omega, ale także w koenzym Q10, witaminę D oraz E, żelazo, krzem i potas. Ciężarne powinny również zadbać o spożywanie produktów bogatych w jod, gdyż ciąża służy jego niedoborom. Wystrzegać się natomiast powinny spożywania wątróbki, czerpiąc witaminę A z jaj oraz warzyw i owoców np. marchewki i brzoskwiń.

Porady dietetyczne na piękną skórę

Jaka dieta skórze nie służy? Stan cery może pogorszyć nadmierne spożywanie cukrów prostych, zbyt duże ilości teiny i kofeiny, a także alkohol i dym papierosowy. Skóra nie lubi ostrych przypraw, takich jak pieprz lub chili, które wpływają na nadmiar wydzielania sebum, oraz tłuszczy zwierzęcych, które mogą wywołać przesuszenie i wypryski. Źle na skórę wpływają także takie czynniki jak: stres, niedobór snu, długie przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach oraz intensywne opalanie.

 

Źródło: Onet

Sieci społecznościowe

Tagi