Wydajność na talerzu

W siedzibie londyńskiej agencji reklamowej AMV BBDO znajduje się kawiarnia One Five One. Jej misja, to: „Chcemy, by nasze potrawy były pożywne, dostarczały dobre tłuszcze, dobre białka i dobre węglowodany”.

Biurowe stołówki odcięły się od przesyconego tłuszczem menu sprzed lat. „Chcemy, by ludzie byli w pracy jak najlepszym swoim wydaniem” - mówi Richard Arscott, dyrektor AMV BBDO. „Zdrowe odżywianie i ćwiczenia są tak samo ważne, jak radzenie sobie ze stresem i mentoring”.

Coraz więcej firm delikatnie namawia swoich pracowników do zdrowego jedzenia. Google zbadała niedawno, jak zachęcić personel do zdrowszej alternatywy cukierków czekoladowych, które w firmie są za darmo. Bank UBS oferuje porady dotyczące posiłków i napojów, które poprawiają nastrój i podnoszą poziom energii. EDF wynajęła słynnych kucharzy, aby pracownicy jej elektrowni docenili zdrowe posiłki.

Powszechnie wiadomo, że zdrowe jedzenie poprawia efektywność. Istnieją badania mówiące, że osoby, które tak się odżywiają, zazwyczaj mają lepszy nastrój i są zadowolone z pracy.

Najprostszym sposobem, by zmienić dietę na zdrowszą, jest zastąpienie złych nawyków żywieniowych nowymi:

● Zastanów się, co jesz między posiłkami. Jeśli podjadasz przy biurku chipsy lub czekoladę, spróbuj przestawić się na mieszankę suszonych owoców i orzechów, może z odrobiną gorzkiej czekolady. Poproś, by na spotkaniach zamiast ciasteczek, podawano świeże owoce.

● Pomyśl o składnikach. „Kanapki mają dużo węglowodanów, przerzuć się na sałatki” - radzi dietetyk Yvonne Bishop-Weston. „Jeśli lubisz kanapki z krewetkami w majonezie, wybierz sałatkę z krewetkami”.

● Tzw. zdrowe produkty nie zawsze są dla nas dobre. Np. soki owocowe często zawierają bardzo dużo cukru i kalorii, więc należy ograniczyć je do jednej porcji dziennie. W wielu produktach o niskiej zawartości tłuszczu, tłuszcze zastąpiono skrobią i cukrami. Tak naprawdę, bardziej tłuste wersje są zdrowsze, o ile spożywa się je z umiarem.

Co jeszcze mogą zrobić pracownicy biur, by, dzięki żywieniu, osiągać lepsze wyniki? Najważniejsze, to zjeść śniadanie. Należy to zrobić w ciągu godziny od wstania, inaczej nasze ciała uwalniają hormony stresu. Wielu pracowników, znajdujących się pod presją czasu, wstaje, przemieszcza się środkami komunikacji, idzie na siłownię, pije kawę, aby w końcu coś zjeść przy swoim biurku, dwie, trzy godziny później. W rezultacie, hormony stresu powodują spalanie cukru w organizmie, przez co sięga się po słodkie przekąski i napoje zawierające kofeinę, które prowadzą do wahań poziomu energii.

Najlepiej, jeśli śniadanie stanowi coś z pełnego ziarna zbóż z przyzwoitą ilością białka, jak jajecznica na toście z ciemnego pieczywa czy miska owsianki. Pełne ziarna zbóż uwalniają energię powoli w ciągu dnia, ograniczając napady głodu i sprawiając, że energia wydatkowana podczas pracy jest cały czas na stałym poziomie.

„Utrzymanie poziomu energii w ciągu dnia na w miarę stałym poziomie jest kluczem do osiągnięcia najwyższej wydajności” - uważa Steven MacGregor, który wykłada w hiszpańskiej szkole biznesu IESE. „Ludzie powinni być świadomi własnego indeksu glikemicznego. Gdy indeks skacze zbyt wysoko – przez niewłaściwie odżywianie – może to wpływać na podejmowanie błędnych decyzji”.

Powinno się jeść co 3 - 4 godziny, więc mała przekąska rano lub po południu jest dobrym pomysłem. Zaleca się owoce i orzechy, bo zawierają naturalne białka. Jeśli siedzimy w pracy do późna, lepiej zjeść w niej wieczorny posiłek, a następnie przekąsić coś małego po powrocie do domu, zamiast fundować sobie duże danie przed pójściem spać.

Idealny posiłek to: w jednej czwartej skrobia, w jednej czwartej białko, a reszta to warzywa. Warto zatem wybierać sałatki z fasolą, rybą i chudym mięsem. Liczy się także sposób jedzenia. „Radzimy ludziom, by odłączyli się od swoich urządzeń i skupili na tym, co wkładają w usta” – mówi MacGregor.

Kawę i herbatę można pić, lecz w umiarkowanych ilościach, bo dojdzie do zaburzeń podobnych, jak przy spożywaniu słodkich przekąsek. „Najlepiej pić wodę” - radzi Bishop-Weston. „Nie tylko do obiadu, ale przez cały dzień”.

 

Na podst. Performance on a plate, Rhymer Rigby, The Financial Times

 

Sieci społecznościowe

Tagi