Wzorce myślenia, które uruchamiają stres związany z pieniędzmi - cz. 2

Psycholog Andrew Shatté opisał sześć schematów myślowych, z których każdy może stać się pułapką, kiedy zastanawiamy się nad oszczędnościami, wydatkami i innymi kwestiami związanymi z pieniędzmi. W pierwszej części opisaliśmy trzy z tych pułapek, a oto pozostałe.

Pułapka myślowa nr 4: pesymistyczne nastawienie

Budzisz się o 3 w nocy, bo pojawiły się plotki, że twoja firma źle sobie radzi. Obawiasz się zwolnienia. Bez dochodów nie będziesz w stanie spłacać kredytu hipotecznego, możesz stracić dom. Twoja druga połowa będzie tak z tego powodu zła, że się z tobą rozwiedzie i zabierze dzieci. W obecnej sytuacji gospodarczej trudno będzie ci znaleźć nową pracę. Skończysz bez grosza, na ulicy, żebrząc i wyjadając resztki ze śmietnika.

Takie „katastroficzne myślenie” jest niezdrowe. „Mózg może być naszym najlepszym przyjacielem albo najgorszym wrogiem. Czasami szybko nas może przenieść w okropne rejony”, przestrzega Shatté.

Jak sobie z tym radzić? Aby przerwać ten szkodliwy ciąg myśli, przeanalizuj, co jest naprawdę możliwe, a co nie. Jeśli z twoją firmą jest źle, możesz stracić pracę, a potem dom? Tak, to możliwe. Myśląc w ten sposób, zmotywujesz się do stworzenia funduszu kryzysowego, który pokryje twoje 6-miesięczne koszty utrzymania.

Ale tu trzeba powiedzieć stop. Czy zwolnienie doprowadzi do rozwodu, utraty dzieci i głodowania na ulicy? Daj spokój, przestań marnować energię na zamartwianie się czymś, co jest bardzo mało prawdopodobne.

Pułapka umysłowa nr 5: zakładanie, że ktoś może czytać w twoich myślach

Twój chłopak lubi wydawać dużą część wspólnych dochodów na gry wideo i sprzęt wędkarski, co sprawia, że jesteś zaniepokojona, bo, po opłaceniu czynszu, nie zostaje wam zbyt wiele pieniędzy do dyspozycji?

Zakładasz, że on wie, iż jego postępowanie cię martwi. Milczysz tygodniami, miesiącami, a nawet latami, aż wybucha wielka awantura. Uraza rozrosła się do ogromnych rozmiarów, jesteś sfrustrowana. Tymczasem, on jest zaskoczony. To, co było małą zadrą, teraz stało się poważnym problemem w waszych relacjach.

Jak sobie z tym radzić? Jeśli masz problem z wydatkami partnera, powiedz mu o tym grzecznie i zakomunikuj swoje zaniepokojenie. Spróbuj powiedzieć: „Uważam, że wydajesz więcej ode mnie. To budzi mój niepokój. Widzę, jak nasze pieniądze znikają. Chciałabym wspólnie podejmować takie decyzje, szczególnie w sprawie większych wydatków. To mnie uspokoi”. W ten sposób, twoje emocje uwolnią się natychmiast i dasz swojemu partnerowi szansę na zmianę zachowania, zanim sprawy wymkną się spod kontroli.

Pułapka umysłowa nr 6: wnioskowanie emocjonalne

Mamy z nim do czynienia, kiedy pozwalamy, aby to serce, nie głowa, sterowało naszymi myślami. Możesz np. stwierdzić: „Czuję się niespokojny, więc pewnie nadchodzi kolejna recesja. Wszystkie moje fundusze na tym ucierpią. Czuję to. Powinienem natychmiast je spieniężyć”. Jeśli tak zareagujesz, możesz ponieść finansowe straty, ponieważ twoje decyzje będą pozbawione logiki.

Jak sobie z tym radzić? Jeśli chodzi o inwestowanie lub wycofywanie pieniędzy z giełdy, porozmawiaj z doradcą finansowym o stanie gospodarki. Powiedzmy, że znów rośnie bańka mieszkaniowa i jest coraz więcej przejęć domów za długi: mamy konkretne dane, które trzeba przeanalizować z doradcą. Chodzi o to, aby wyrabiać sobie opinię, bazując na faktach i liczbach, a nie na emocjach.

 

Na podst. Thought Patterns That Trigger Money Stress, Jane Bianchi, LearnVest

Sieci społecznościowe

Tagi