Zdrowe jedzenie dla dzieci

Jakie jest najlepsze i najzdrowsze jedzenie dla dzieci? Niby proste pytanie, ale internet pełen jest kontrowersyjnych porad na temat. Skądinąd, ludzkość przetrwała, karmiąc swoje maluchy i nastolatki bez fachowej opinii naukowców i sieciowych guru. Może więc, zwyczajnie, karmić dzieci w sposób naturalny?

Zacznijmy od tego, że najlepsze jest karmienie niemowląt piersią. Mleko matki zawiera wszystko, czego dziecko potrzebuje do wzrostu i właściwego rozwoju. Jeszcze lepsze jest przedłużone karmienie piersią: tworzy silny system odpornościowy dziecka, gdyż wraz z mlekiem przejmuje ono odporność matki. Natomiast mleko krowie stanowi obciążenie dla młodego systemu odpornościowego i może prowadzić do problemów żołądkowo-jelitowych, jeżeli karmimy nim malucha poniżej jednego roku. Tzw. formuła, czyli specjalnie produkowany pokarm dla niemowląt, jest wynalazkiem XX w. i na pewno nie jest jedzeniem tradycyjnym. Składa się z wielu sztucznych składników, często na bazie soi, co w dużej mierze wynika z faktu, że roślinę tą uprawia się w Stanach Zjednoczonych, a nie z korzyści dla zdrowia dziecka, których soja nie posiada.

Gdy maluch kończy 6 miesięcy, można zacząć karmić go prostą, zdrową żywnością, taką jak warzywa, owoce, mięso. Produkty zbożowe mogą, wbrew powszechnej opinii, być nienajlepsze w roli pierwszego pokarmu dziecka. Ziarna są stosunkowo trudne do strawienia i niektóre alergie mają związek z tymi z nich, które zawierają gluten (pszenica i jęczmień). Ziarno wprowadzono do diety człowieka stosunkowo późno – jakieś 10 tys. lat temu.

Dzieci, aby zdrowo się rozwijać, potrzebują zdrowej żywności. To oznacza pokarm bez barwników, składników syntetycznych, sztucznych aromatów, substancji chemicznych i produktów rafinacji. Niestety, te ostatnie są wszechobecne i trudno ich uniknąć.

Rafinowanymi produktami są, między innymi, cukier, typowa sól kuchenna, biała mąka, biały ryż, rafinowane oleje roślinne.

To nie są najlepsze produkty dla dzieci, ponieważ zawierają puste kalorie, pozbawione wartości odżywczych. Nie mają witamin, minerałów, aminokwasów, protein itd. Jak uniknąć rafinowanych pokarmów? Trzeba czytać, jakie są składniki danego produktu i kupować go, jeśli zawiera wyłącznie nierafinowaną żywność. 

Gotowana owsianka jest doskonałą alternatywą dla porannych płatków cheerios, a brązowy ryż smakuje nawet lepiej, niż biały.

Supermarkety pękają dziś od produktów dla dzieci i reklam, które eksponują krzykliwe opakowania żywności i obietnice, że jest ona najwyższej jakości. Lecz odżywianie, dostosowane do potrzeb dzieci, nie jest niczym nowym i nie wymaga wynalezienia koła. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o pożywieniu, które ma długą tradycję, jednym z lepszych źródeł informacji jest świetnie sprzedająca się książka „Prawdziwa żywność dla matki i dziecka” („Real Food for Mother and Baby”), napisana przez Ninę Plank. Nie znajdziemy w niej receptur, ale naukowe informacje o jedzeniu i jego historii. Czyta się, jak dobry kryminał. Innymi źródłami wiedzy o zdrowej żywności są Fundacja Weston A. Price i „Księga tradycyjnego żywienia dzieci i niemowląt” („The Nourishing Traditions Book of Baby and Child Care”).

 

Na podst, Healthy Food for Children, Marigold, Natural Food 

Sieci społecznościowe

Tagi