„Zdrowe” płatki kukurydziane – co kryją ?

Jednym z najpopularniejszych śniadań są właśnie płatki kukurydziane – lekkie, pożywne, szybko się przygotowuje i przecież są takie zdrowe, zwłaszcza na mleku! – nic bardziej mylnego. Skład takich płatków pozostawia wiele do życzenia, bo oprócz kukurydzy, zawierają także:

  • sacharozę – cukier
  • sól
  • glukozę – kolejny cukier
  • ekstrakt słodowo-jęczmienny – powstaje z niego maltoza, czyli kolejny cukier
  • glicerydy kwasów tłuszczowych E472
  • fosforan trójsodowy E339

Ale co te nazwy tam mówią? W zasadzie dla większości osób to nie jest skład przejrzysty. Podsumuje jedynie, że wbrew pozorom płatki kukurydziane zawierają sporą dawkę cukru – nikt by się nie spodziewał, prawda? W czekoladowych, karmelowych tak, ale w kukurydzianych? Niestety też….

No i te dwa „E”. Glicerydy KT to tłuszcze syntetyczne, a fosforan trójsodowy to związek, który w nadmiarze powoduje zaburzenia w trawieniu – nawiasem mówiąc, używany jest do produkcji papieru ściernego, proszków do prania, zmywaczów itp.

A co z solą? Jej też jest tu sporo, a niestety w dzisiejszych czasach sól obecna jest w większości produktów, przez co większość osób cierpi na nadciśnienie – właśnie przez tą niewinną sól.

Jak widać, te niewinne płatki kukurydziane, zawierają głównie węglowodany, czyli cukry – na dodatek proste, o wysokim indeksie glikemicznym. Co to znaczy? To, że po spożyciu takiego śniadania poziom glukozy we krwi szybko się podnosi, ale i szybko spada. Powoduje to, że za kilkadziesiąt minut znowu jesteśmy głodni (przykładowo owsianka zapewnia nam uczucie sytości na ponad 3 godziny!). Na dodatek po takim szybkim spadku glukozy jesteśmy głodni jeszcze bardziej.

Oprócz wpływu na naszą sylwetkę, ma to również inne działanie. Cierpi na tym niestety nasze zdrowie, a mianowicie wahania poziomu glukozy we krwi prowadzą do cukrzycy typu II (hormon odpowiedzialny za obniżanie glukozy jest nadmiernie produkowany przez co szybko się „zużywa” i po jakimś czasie nie jest w stanie bronić organizmu przed skokami glukozy we krwi – wtedy niezbędne są już leki na cukrzycę). Po drugie cukry proste to główny powód do wzrostu poziomu cholesterolu (nie, to nie tłuszcze są temu winne, a właśnie cukier!). Podwyższony poziomu cholesterolu powoduje masę chorób układu sercowo-naczyniowego, m.in. miażdżycę, która prowadzi do nadciśnienie i do zawału serca.

Wspomnę jeszcze o sposobie produkcji takich płatków – sposób w jaki są one „nadmuchane” nazywa się ekstruzją. Wywołuje to zwiększenie objętości produktu oraz jeszcze większe podwyższenie indeksu glikemicznego, o którym pisałam kilka zdań wyżej.

Nadal uważacie, że można śmiało codziennie jeść płatki kukurydziane bez żadnych konsekwencji? Mam nadzieję, że nie ;)

 

Sieci społecznościowe

Tagi