Zdrowotne właściwości karczocha

Po pierwsze istotną zaletą karczocha jest fakt, że jego wartość energetyczna wynosi jedynie 47 kcal na 100 g produktu. Zatem to doskonały składnik niskokalorycznych potraw dla osób, które chciałyby pozbyć się kilku kilogramów wagi. Ponadto karczoch zawiera całą grupę składników, które wspomagają świadome i racjonalne odchudzanie. O jakich składnikach mowa? Jednym z nich jest cynaryna, dzięki której poprawimy funkcjonowanie układu pokarmowego. Cynaryna wspomaga prawidłowe trawienie, reguluje poziom cukru we krwi, a także usprawnia metabolizm. To zbawienny składnik dla tych, którzy walczą z zaparciami i niezbyt dobrą przemianą materii. Innym takim składnikiem jest inulina, która z kolei wiąże wodę, a więc jest korzystna dla osób zmagających się ze zbyt dużą ilością gromadzonej wody w organizmie. Natomiast bakterie jelitowe, które naturalnie powinny znajdować się w jelitach czerpią korzyści z inuliny, która je odżywia. Dzięki temu możemy zadbać o zdrowe jelita i ich prawidłową florę bakteryjną. W karczochach są także antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, które przeciwdziałają między innymi rozwojowi wolnych rodników. Takim antyoksydantem jest kwas chlorogenowy. Kwas ten sprawia, że nasz układ pokarmowy chłonie mniej cukru i jednocześnie pobudza organizm do tego, aby ten korzystał z wcześniej zgromadzonych węglowodanów oraz tłuszczów, a nie pochłaniał nowych. W karczochu jest też niacyna, o której obecnie wiele się mówi. A dlaczego? Ponieważ niacyna to nic innego jak witamy B3 i PP. Są to witaminy niezwykle cenne ze względu na to, że są potrzebne do dobrego metabolizmu węglowodanów i kwasów tłuszczowych. Niemniej to nie wszystkie składniki karczochów. Co jeszcze w nich znajdziemy? Są bogate w bardzo potrzebny błonnik oraz białko. Witaminy, które są zawarte w roślinie, to kwas foliowy, wspomniana wcześniej niacyna, witaminy z grupy B, takiej jak B5, B6, B2, B1 oraz witaminy C, A, E, K. Poza tym karczochy są źródłem wielu składników mineralnych i w tym przypadku należy wymienić dużą zawartość wapnia, sodu, potasu, magnezu i fosforu oraz nieco mniejsze ilości miedzi, żelaza, manganu selenu i cynku. Na te właściwości karczocha powinny szczególną uwagę zwrócić osoby mające cukrzycę, ale karczoch zasługuje na uznanie wszystkich, którzy stosują profilaktykę nowotworową. Z cukrzycą związane są przede wszystkim inulina oraz kwas chlorogenowy, które regulują poziom cukru i korzystnie wpływają na tolerancję glukozy. Natomiast jeśli chodzi o profilaktykę nowotworową, to ważne są liczne antyoksydanty, gdyż poza kwasem chlorogenowym, w karczochach znajdziemy też kwercytynę, rutynę, luteolinę, sylimarynę i wiele innych. Te przeciwutleniacze chronią organizm przed powstaniem groźnych dla nas komórek nowotworowych, gdyż są hamulcem dla rozwoju wolnych rodników, a to one właśnie w dużej mierze odpowiadają za nieprawidłową mutację komórek organizmu.

 

Sieci społecznościowe

Tagi