Zdrowy egoizm potrzebny od zaraz

Czas tych kilku tygodni przed każdymi świętami to istne szaleństwo. Galerie handlowe są przepełnione, w domach odbywa się wielkie sprzątanie a w kuchni panuje szał przygotowywania świątecznych potraw. Wszystko odbywa się w wielkim pośpiechu i dużym stresie by o niczym nie zapomnieć, aby tych kilka dni świąt było perfekcyjnie dopracowane. Ten przedświąteczny szał wyczerpuje nasz  organizm i sprawia, że jeśli tylko dostanie on sygnał że już może zwolnić zrobi to na pewno. W najlepszym wypadku odbierze siły wraz z całym entuzjazmem przeżywania tego czasu z taką radością i ochotą z jaką to sobie zaplanowaliśmy a w gorszym zaserwuje infekcję, która zmusi nas do odpoczynku.

Czy stres towarzyszący podczas świątecznych przygotowań można zamienić na przyjemność i radość wyczekiwania tego pięknego czasu?

Oczywiście!  Jeśli tylko dopuścimy do siebie możliwość bycia niedoskonałym  oraz w tym czasie zadbamy nie tylko o idealne menu, trafione prezenty czy nieskazitelnie czyste mieszkanie ale także o siebie, swoje potrzeby oraz swoje małe przyjemności :)

  • Wsłuchaj się w potrzeby swojego organizmu

Czas świąt to niewątpliwie czas spotkań z bliższą i dalszą rodziną oraz przyjaciółmi, z osobami najbliższymi, najczęściej przy stole pełnym niecodziennych potraw. Warto jednak już na etapie planowania pomyśleć o sobie, o tym co dobre dla naszego zdrowia oraz dobrego samopoczucia. Wygospodaruj kilka godzin tylko dla siebie, zastanów się jak chciałabyś je spędzić. Przy ulubionej książce? A może słuchając piękne muzyki albo ulubionych afirmacji?

  • Nie przejadaj się

Świąteczny stół kusi apetycznie przygotowanymi potrawami i oczywiście należy pozwolić sobie na ich smakowanie jednak kilka rozważnych decyzji może bardzo ułatwić ten czas dla naszego układu trawiennego. Są osoby, które mają tendencje do głodzenia się przed świętami, by „przygotować” żołądek na świąteczne pyszności. Nie jest to jednak dobrą strategią gdyż wówczas dużo łatwiej się przejeść a wygłodniały organizm zadba o zrobienie zapasów, by nie dopuścić już do takiej sytuacji. Regularność jedzenia małych posiłków sprawi, że nasz układ trawienny łatwiej poradzi sobie nawet wtedy, gdy zjesz nieco więcej niż zwykle. Widok suto zastawionego stołu sprawia, że zjedlibyśmy wszystko naraz i mamy trudność w dokonaniu wyboru potrawy, dlatego warto spróbować wszystkiego w bardzo małej ilości i ewentualnie wziąć dodatkową porcję tego co najbardziej nam smakowało. Zadbaj też o odpowiednie napoje, które wspomogą pracę naszego układu trawiennego, należy pić dużo wody, korzystnie zadziałają też ziołowe herbatki czy kompot z suszu.

  • Zadbaj o ciało

Nasz organizm będzie nam wdzięczny jeśli nie przeciążymy naszego żołądka ale to nie wszystko. Warto zadbać także o choćby odrobinę aktywności fizycznej. Po obfitym biesiadowaniu zaplanujmy dłuższy spacer po okolicy. Wymarzoną sytuacją byłoby wspólne ulepienie bałwana czy inny rodzaj śnieżnych wygłupów ale dobrym pomysłem będzie też przegląd świątecznych szopek w pobliskich kościołach. Przyniesie to korzyść dla naszego ciała ale także odwróci uwagę od świątecznego stołu dzięki czemu ograniczymy pokusę częstowania się. Podczas świąt nie zapominajmy też o porannej ciepłej wodzie z cytryną oraz ziołowych herbatkach.

  • Zadbaj o zmysły

Niech na twojej przedświątecznej liście zakupów nie zabraknie pachnących świeczek czy aromatycznych olejków do ciała. Zaplanuj czas dla siebie, zanurz się w aromatyzującej kąpieli, zadbaj o relaksującą muzykę, smakuj aromatyczne herbaty. Udekoruj pięknie mieszkanie byś mogła cieszyć się tym wyjątkowym czasem wszystkim zmysłami.

 

Agnieszka Szumiec

Autor

Agnieszka Szumiec – od lat interesuję się zdrowym stylem życia a przede wszystkim zdrowym sposobem odżywiania dlatego postanowiłam przypieczętować tę pasję edukacją w zakresie dietetyki. Jestem świadoma, że sama teoria nie wystarczy dlatego zdecydowałam się poszerzyć tę specjalizację o psychodietetykę. Obecnie wspieram kobiety w ich decyzjach dotyczących zdrowego stylu życia, pomagam im lepiej poznawać siebie i swoje potrzeby oraz próbuję uaktywnić ich kobiecą siłę. Więcej na : www.kobiecaiszczesliwa.pl 

 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi