Znane składniki: witaminy prof. Iwona Wawer

Witaminy C, E i grupy B. Badania pacjentów z demencją, chorobą Alzheimera czy Parkinsona pokazują, że mają oni obniżony poziom witamin antyoksydacyjnych. Zapewnienie odpowiedniego statusu witamin Ci E może poprawić funkcje układu immunologicznego. Badanie z udziałem 3831 osób w wieku powyżej 65 lat, którego wyniki opublikowano w 2007 r, pokazało, ze wyższe spożycie witaminy C jest powiązane z lepszymi funkcjami poznawczymi. Jakość pracy mózgu oceniany na podstawie specjalnego testu, w ciągu 7 lat każda z osób była badana trzykrotnie. Autorzy stwierdzają, ze wyższe spożycie witaminy C z dietą i suplementami diety, samej lub razem z witamina E, może opóźniać spadek zdolności poznawczych następujących z wiekiem.

Foliany i kwas foliowy są w drożdżach, szpinaku, soku pomarańczowym, a ich odpowiedni poziom jest potrzebny dla rozwoju mózgu, pozwala uniknąć zaburzeń nerwowych czy depresji.

Suplementacji kwasem foliowym i witaminami z grupy B jest uzasadniona w profilaktyce demencji starczej.

Obserwacje te wzbudziły pewną dyskusję, bowiem opracowując dietę i terapię dla seniorów trzeba wziąć pod uwagę wiek, status witaminy B₁₂ oraz inne efekty, np. anemię.

 

Suplementy diety dla Ciebie, prof. Iwona Wawer, Wyd. II rozszerzone, Wydawnictwo Wektor

 

Prof. dr hab. Iwona Wawer

Autor

Prof. dr hab. Iwona Wawer - chemik, profesor nauk farmaceutycznych, pracuje na Wydziale Farmaceutycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Zajmuje się chemią fizyczną, a więc dyscypliną wykorzystującą metody fizyki w badaniach związków chemicznych.

Autorka lub współautorka ponad 150 publikacji naukowych, kilku książek oraz portalu www.naukadlazdrowia.pl. Od 2011 r. ekspert kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie.” 

W wolnym czasie żegluje na Mazurach. 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi