Duchowe lekarstwo i doskonały środek profilaktyczny

Samopoczucie w trakcie postu zależy między innymi od tego, czy jesteśmy raczej typem gorącym, czy zimnym. Jeden i drugi ma bowiem swoje specjalne potrzeby, cierpi z powodu konkretnych dolegliwościi jest podatny na określone choroby, zatem potrzebuje różnych środków i działań pomagających przetrwać postną kurację. Sama św. Hildegarda nie mówi o typie gorącym i zimnym, lecz odpowiednio od rozpowszechnionej wówczas nauki o sokach charakteryzuje rozmaite rodzaje flegmy, wyróżniając przy tym osoby o zimym i ciepłym żołądku. W opisach produktów spożywczych i przypraw wciąż wskazuje na ich rozgrzewające lub chłodzące, wysuszające bądź nawilżające właściwości, które wzmacniają albo osłabiają znajdującą się w człowieku flegmę.

Czyste typy gorące lub zimne występują w rzeczywistości bardzo rzadko. Zazwyczaj jesteśmy typami mieszanymi, które mają skłonność do gorąca lub zimna. Z biegiem lat ta "mieszanka" może ulec zmianie pod wpływem nowych nawyków, postaw czy okoliczności zewnętrznych. W tym kontekście niebagatelną rolę odgrywają również hormony. Zatem nie tylko w trakcie postu, ale również po jego zakończeniu warto zadbać o swój organizm, uwzględniając swój podstawowy typ, aby znaleźć dobroczynny, wyważony środek.

Podana charakterystyka typu gorącego i zimnego pomaga w zakwalifikowaniu się do odpowiedniej grupy. Im łatwiej odnajdziecie się w opisie danego typu, tym bardziej będą Wam odpowiadać podane sugestie, wskazówki i zalecenia. Wybierając stosowne metody, pamiętajcie jednak o zachowaniu miary, czyli discretio, spożywanie bowiem wyłącznie rozgrzewających lub chłodzących produktów na dłuższą metę nie przynosi organizmowi żadnych korzyści. Chodzi o dobroczynną równowagę i złoty środek.

Warto przestrzegać następujących zasad:

  • Spożywajcie produkty sezonowe pochodzące z waszego regionu.
  • Zaopatrujcie organizm w dostateczną ilość wody, która poprawia samopoczucie.
  • Zwracajcie uwagę na wyprostowaną postawę, wpływa ona bowiem na Wasz nastrój.
  • Zapewnijcie swojemu organizmowi dostateczną ilość ruchu i odpoczynku.
  • Praca z materiałami naturalnymi rozwinie wasz zmysł dotyku.
  • Cieszcie się z obcowania z przyrodą i traktujcie ją z szacunkiem.

 

 

 

Źródło: Brigitte Pregenzer, Brigitte Schmidle, Post Zdrowotny św. Hildegardy z Bingen, Wydawnictwo Esprit, Kraków 2016

Sieci społecznościowe

Tagi