Finansowanie startupów - część 1

Jeśli ktoś uważa, że pieniądze załatwią wszystko, bardzo możliwe, że dla pieniędzy jest w stanie zrobić wszystko. Ale pieniądze to w sumie rzeczywiście wszystko, a nawet więcej, gdy w grę wchodzi finansowanie nowych firm na bardzo wczesnym etapie. Co się jednak dzieje, jeśli pieniądze lub finansowanie stają się nadrzędnym, wszechogarniającym celem?

W przypadku startupów, jest to zwykle bardzo niezdrowe podejście, ponieważ osłabia koncentrację. Przedsiębiorca za bardzo się rozprasza, a to rodzi wieloznaczność, odciąga go od kluczowych celów strategicznych i taktycznych, których realizacja sprawia, że biznes rozwija się zgodnie z wytyczoną „mapą drogową". Jednakże, jeśli komuś zabraknie pieniędzy – wówczas gra jest naprawdę skończona.

Początkujący przedsiębiorca musi zatem stąpać po cienkiej linie: z jednej strony, myśleć o tym, jak sfinansować przedsięwzięcie, a z drugiej - koncentrować się na szerszych celach, związanych rozwojem firmy. Oto kilka pomysłów, które mogą być przydatne na wczesnych etapach kariery przedsiębiorcy i tworzenia spółek. Pomysły te mają związek z finansowaniem:

1. Bardzo dokładnie oceń, jakiego (ile) finansowania potrzebujesz. To nagminny problem: większość nowych firm nie docenia swych potrzeb finansowych i potrzeb związanych przepływami gotówki, co często prowadzi do przerwania projektu w połowie drogi.

2. Nie wahaj się sięgnąć po profesjonalną pomoc. Opracowanie odpowiedniego modelu finansowego i biznesplanu jest kluczowe dla wykazania właściwej logiki biznesowej. W przypadku wielu startupów, jest to ich słaby punkt. W efekcie, ich projekty nie są rozpatrywane przez „anioły biznesu" czy venture kapitalistów, zwłaszcza, gdy w grę wchodzą projekcje dotyczące danych finansowych i wyceny.

3. Szukaj na zewnątrz, zachowując profesjonalną perspektywę. Projekcje i dane finansowe oraz wyceny spółek są skomplikowanymi czynnikami, z implikacjami o znaczeniu krytycznym. Jeśli przyjmiesz zbyt wiele pieniędzy teraz, przy niskiej wycenie projektu, poświęcisz znaczną część swojej własności, w postaci udziałów w spółce. A jeśli weźmiesz zbyt mało, istnieje ryzyko, że zabraknie ci pieniędzy. Ważne, by zrównoważyć krótko- i długoterminowe potrzeby gotówkowe z planami strategicznymi i taktycznymi (włącznie z planami awaryjnymi) oraz z projektowaną dostępnością finansowania.

4. Nigdy nie zakładaj, że „odpowiednie finansowanie" będzie dostępne. Finansowanie na wczesnym etapie istnienia firmy nigdy nie jest łatwe. Częstym błędem przedsiębiorców jest założenie, że będzie ono dostępne, bo mają świetny pomysł i biznesplan. W rzeczywistości, same pomysły nie przynoszą pieniędzy. Potrzebna jest właściwa kombinacja konceptu, odpowiedniego zespołu i umiejętności, oraz dobrego planu biznesowego. Warunki finansowania są cały czas najważniejsze. Ustalane są na zasadzie negocjacji z inwestorami, a nie w inny sposób.

 

Na podst. StartUp Funding, subbaraonv.com

Sieci społecznościowe

Tagi