Klonowanie, jako model biznesowy

Rocket Internet, raczkujące technologiczne imperium z siedzibą w Berlinie, wywróciło do góry nogami typowy model biznesowy spółek technologicznych. Nie tworzy innowacji. Zbiera ekipy specjalistów od finansów i zarządzania, i daje im pieniądze potrzebne do kopiowania spółek internetowych, które już odniosły sukces. Od 2007 r. Rocket Internet wsparła 75 startupów z 50 różnych krajów (w tym wiele z rynków wschodzących). Obecnie, firmy te osiągają razem przychody przekraczające 3 mld dol. rocznie i zatrudniają 25 tys. ludzi. Model biznesowy berlińskiej spółki stoi w całkowitej sprzeczności z etosem Doliny Krzemowej, w której za źródło sukcesu startupów uważa się oryginalność. Zrodził też pytania o to, czy europejski sektor technologiczny jest w stanie osiągnąć taki poziom innowacyjności, jak ten, który zrodził amerykańskich gigantów w rodzaju Google, Facebooka czy Oracle. Jednak Rocket Internet zbija zarzuty, jakoby była tylko maszyną do kopiowania. Twierdzi, że wszystkie dobre pomysły biznesowe są w jakimś stopniu zapożyczone, a umiejętność stosowania sprawdzonych rozwiązań technologicznych na rynkach wschodzących posiada własną, niezależną wartość. „Jeśli dany model biznesowy udowodni, że działa, będziemy mu się przyglądać” – mówi Oliver Samwer, jeden z 3 braci, którzy założyli Rocket Internet. Niemal ciągle jest w podróży, odwiedzając startupy z portfela swojej firmy. „Każda nowa spółka jest jak motorówka, a my chcemy, żeby stała się lotniskowcem”. W technologicznym światku Rocket Internet i jej startupy są znani z agresywnej ekspansji na nowe rynki i wypierania lokalnej konkurencji. Bracia Samwer sprzedali niedawno za 5 mld dol. Zalando, niemiecką kopię Zappos, amerykańskiego sklepu online. Założony w 2008 r., Zalando rozprzestrzenił się na 15 europejskich krajów, a w 2013 r. odnotował 52% wzrost sprzedaży, o wartości 2,4 mld dol.

 

Źródło: Copycat Business Model Generates Genuine Global Success for Start-Up Incubator, Mark Scott, The New York Times

Sieci społecznościowe

Tagi