Kontrola umysłu: medytacja, a łamigłówki

Jak pokazały ostatnie badania przeprowadzone na Uniwersytecie Yale, medytacja ćwiczy mózg w sposób, który daje dużo bardziej długotrwałe efekty, niż wszechobecne umysłowe łamigłówki.

„Spokój umysłu poprawia koncentrację, redukuje stres i obniża ryzyko chorób mózgu, które zwiększa się, gdy jest on przepracowany” - mówi dr Judson Brewer, z Kliniki Lecznictwa Neurologicznego Yale. Dodaje też, że jego badania sugerują, iż „mogą istnieć neurologiczne podstawy dla korzyści, które zgłasza wielu medytujących, jak zwiększenie świadomości, lepsza koncentracja i poprawa umiejętności radzenia sobie z poznawczym i emocjonalnym stresem, związanym ze współczesnym życiem”.

Rezonans magnetyczny pozwala naukowcom zaobserwować zmiany w mózgach osób doświadczonych w medytowaniu. Okazuje się, że choć zmiany te są niewielkie, prowadzą do wyraźnych różnic w strukturze mózgu, która odpowiada za zwiększenie zdolności uzyskiwania od mózgu takich działań, na jakich nam zależy.

Autorzy badania podsumowują: ludzie są o wiele bardziej szczęśliwi, gdy są zaangażowani w jakieś zadanie, zamiast pozwolić swojemu umysłowi wędrować (powoduje to zaabsorbowanie własnymi myślami i może prowadzić do zaburzeń psychicznych).Lecz regularna medytacja poprawia naszą, tak ważną, kontrolę poznawczą, umiejętność monitorowania naszej zdolności do życia. A to nadaje nowe znaczenie koncepcji „wiedzieć bez myślenia”, która często traktowana jest jako podstawowa korzyść płynąca z medytacji.

Korzyści z medytacji (na podstawie badań):

  • Poprawa koncentracji
  • Zmniejszona produkcja kortyzolu, co oznacza mniej stresu i polepszenie samopoczucia
  • Poprawa synchronizacji półkul mózgowych
  • Zwiększenie produkcji melatoniny, co prowadzi do lepszego odpoczynku czy rekonwalescencji

Medytacja jest czymś, czego można się nauczyć. Wiele zalet można zaobserwować już na początku, a ich siła rośnie wraz z doświadczeniem. I pamiętaj – celem jest zwiększenie kontroli, nie prędkości.

 

Na podst. Brain control: meditation vs brain games, Tom LeDuc, World Life Expectancy

 

Zioła o. Zygmunta PAMIĘĆ I KONCENTRACJA. Suplement diety.

Zastosowanie: Wspomaganie koncentracji i pamięci uzasadnia obecność bakopy, której związki czynne optymalizują pracę mózgu, u młodych jak i u ludzi starszych. Występujące w surowcu bakozydy (saponiny steroidowe) podtrzymują procesy odtruwania organizmu. Korzeń żeń-szenia, bogaty w ginsenozydy (saponiny), aktywizuje również pamięć i koncentrację w stanach zmęczenia oraz w okresie wytężonej nauki. Zielona herbata jest źródłem związków polifenolowych, o właściwościach antyoksydacyjnych i wspiera organizm w okresie stresu oraz przemęczenia. Dodatek lecytyny wspomaga działanie wyciągów roślinnych.

Składniki: woda, fruktoza, zagęstnik – fosforan diskrobiowy, lecytyna sojowa, ekstrakty wodne z: żeń-szenia, zielonej herbaty, bakopy; sok zagęszczony (65°Bx) z owocu: aronii, czarnej porzeczki, przeciwutleniacz – kwas cytrynowy.

Sieci społecznościowe

Tagi