Młodzi nie mają wiedzy na temat finansów

Młodzi ludzie wchodzą w dorosłe życie z niebezpiecznymi lukami, jeśli chodzi o podstawową wiedzę z zakresu finansów – wynika z najnowszych badań.

Sondaż, przeprowadzony na zlecenie Barclays Bank i PFEG (Personal Finance Education Group) wykazał, że Brytyjczycy poniżej 25 roku życia niewiele wiedzą o wyciągach bankowych, debetach na rachunku bieżącym czy odsetkach od kredytu.

42% z zapytanych nie potrafiło odróżnić kredytu od debetu na rachunku, a ponad 30% nie wiedziało, co oznacza APR (annual percentage rate - roczna stawka oprocentowania), w odniesieniu do odsetek od pożyczki czy karty kredytowej.

Około 13% młodych ludzi nie wiedziało, co to jest debet, przy czym 8% myślało, że jest to tania, jednorazowa pożyczka z banku.

Tracey Bleakley, prezes PFEG, powiedziała: „To jasne, że wielu młodych wkracza w dorosłe życie z groźnymi lukami, jeśli chodzi o wiedzę ekonomiczną, co może ich wpędzić później w duże kłopoty. Wyniki te pokazują konieczność nauczania finansów osobistych już na poziomie szkolnym. Trzeba wyposażyć uczniów w umiejętności, wiedzę i pewność, niezbędne do właściwego zarządzania własnymi pieniędzmi”.

Od przyszłego roku, edukacja finansowa będzie prawdopodobnie obowiązkowym przedmiotem w całej Anglii. W szkołach Szkocji, Walii i Irlandii Północnej już jest nauczana.

The Money Advice Service opublikowała w tym roku badania, z których wynika, że nawyki finansowe większości dzieci kształtowane są, zanim skończą one 7 lat. Z kolei, według behawiorystów z Uniwersytetu Cambridge, siedmiolatki potrafią już przeważnie liczyć pieniądze i rozumieją, że są one wykorzystywane do zakupu towarów. Dzieci wiedzą również, co to znaczy zarabiać i czym jest dochód.

W 2009 r. w Wielkiej Brytanii uruchomiono program edukacyjny dla dzieci i młodzieży My Money Week (Mój Finansowy Tydzień). Co roku, uczestniczy w nim nawet ponad 4 tys. szkół i innych placówek edukacyjnych. W 2012 r. w ramach tego programu szkoliło się ok. 500 tys. uczniów.

„My Money Week jest inicjatywą, która pomoże tysiącom uczniów w całym kraju w poprawie stanu ich wiedzy na temat finansów, a wyniki tych badań pokazują, z jaką skalą problemu mamy do czynienia” - stwierdził Ashok Vaswani, dyrektor brytyjskiego oddziału bankowości biznesowej Barclays Bank.

Rod McKee, wiceszef Institute of Financial Services, przygotowującego kadry nauczające finansów w brytyjskich szkołach, tak skomentował My Money Week: „Każda inicjatywa, która ma na celu poprawę finansowych umiejętności młodych ludzi, zostanie ciepło przyjęta, zwłaszcza w momencie, gdy ta sprawa przyciąga uwagę i poparcie wielu członków parlamentu i zyskała sobie miejsce w życiu kraju. Jednak badania pokazują, że jednorazowe inicjatywy, nawet przeprowadzane na szeroką skalę, mogą być nieskuteczne, jeśli chodzi o trwałe zmiany zachowań, w porównaniu z innymi metodami. Pojawia się pytanie, jaka wiedza i umiejętności zostaną przyswojone i wykorzystane w dłuższej perspektywie i jak wiele osób będzie potrafiło zastosować później tę wiedzę w praktyce”.

 

Na podst. Young people lack financial skills, William Clarke, The Telegraph

Sieci społecznościowe

Tagi