Selen na męskie problemy prof. Iwona Wawer

W Polsce brakuje selenu

Mężczyźni, jak wiadomo, mają związki z Marsem, powinni jednak pomyśleć o greckiej bogini księżyca Selenie i o pierwiastku, który nazwano jej imieniem. O selenie mówi się mało, ale po 190 latach od jego odkrycia biochemicy zmieni opinie.

Zamiast „silna trucizna, kancerogen”, można teraz napisać „ważny pierwiastek śladowy, antykancerogen, składnik suplementów diety.

Selen jest toksyczny w większych dawkach, ale niezbędny organizmowi w bardzo małych ilościach, jego związki pełnią rolę katalizatorów w biochemicznych reakcjach. Wchodzi w skład peroksydazy glutaminowej, enzymu tworzącego barierę antyoksydacyjną komórek, jest też w wielu innych enzymach (głównie jako selenocysteina i selenometionina, aminokwasy z selenem zamiast siarki).

Selenu jest dużo w skałach wulkanicznych, zwykle towarzyszy złożom siarki.

Niestety północą Europa, w tym obszar Polski, ma gleby ubogie w selen.

ŹRÓDŁA SELENU:

  • Strączkowe
  • Kapustne
  • Zboża

Jednak biodostępność związków selenu z pokarmu roślinnego jest niska, znacznie lepiej przyswajalny jest selen z produktów zwierzęcych:

  • Mięsa
  • Żółtka jaja
  • Ryb i owoców morza

Mieszkańcom obszarów ubogich w selen, warto polecić

  • Cebulę i czosnek
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe
  • Otręby
  • Kiełki pszenicy
  • Podroby
  • Ostrygi, krewetki

Korzyści z suplementacji

Aby zbadać wpływ jego niedoborów oraz skutki suplementacji, przeprowadzono kilkaset badań epidemiologicznych. Okazało się, że podawanie selenu:

  • Zmniejsza ryzyko zawału serca oraz ryzyko niektórych rodzajów raka
  • Wpływa na działanie systemu immunologicznego
  • Zmniejsza bóle reumatyczne i zwiększa ruchliwość stawów objętych stanem zapalnym
  • Poprawia komfort życia mężczyzn z powiększonym gruczołem krokowym (prostatą)
  • Polepsza jakość spermy i ruchliwość plemników
  • Działa przeciwwirusowo
  • Działa przeciwdepresyjnie

U osób z niedoborem selenu często stwierdzano niedoczynność tarczycy. Zwój poziomy: 1Jej objawy, takie jak: wrażliwość na zimno, sucha skóra, zakłócenia pracy serca, zmęczenie, zły metabolizm tłuszczów (tycie), mogą być wskazaniem do sprawdzenia poziomu selenu.

Suplementy diety dla Ciebie, prof. Iwona Wawer, Wyd. II rozszerzone, Wydawnictwo Wektor

Prof. dr hab. Iwona Wawer

Autor

Prof. dr hab. Iwona Wawer - chemik, profesor nauk farmaceutycznych, pracuje na Wydziale Farmaceutycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Zajmuje się chemią fizyczną, a więc dyscypliną wykorzystującą metody fizyki w badaniach związków chemicznych.

Autorka lub współautorka ponad 150 publikacji naukowych, kilku książek oraz portalu www.naukadlazdrowia.pl. Od 2011 r. ekspert kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie.” 

W wolnym czasie żegluje na Mazurach. 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi