Utrzymuj równowagę i żyj dłużej!

Aspekty duchowe równowagi i spokój wewnętrzny zasługują na dużo więcej uwagi, niż dotąd. Regularnie praktykowane, mogą nawet zmniejszyć ryzyko choroby Alzheimera. Michael Grab z gravityglue.com jest artystą, który, łączy równowagę psychiczną i fizyczną, ustawiając niesamowite konstrukcje z kamieni. Oto, co mówi:

„Najważniejsze dla osiągnięcia równowagi w sensie fizycznym jest znalezienie trzech punktów podparcia. Ma je każdy kamień, każdy kawałek skały, który jest porowaty. Te drobne nierówności są jak statyw i pozwalają ustawić kamień w pozycji pionowej. Ale to nie wystarczy. Musisz się skupić i podczas układania piramidy z kawałków skały wyczuwać najmniejsze drgnięcia. Do tego potrzebne są wyciszenie, medytacja i cierpliwość. Pewne sprawy potrafią zaprzątać głowę, ale musisz to przezwyciężyć”.

Po co nam równowaga fizyczna

W USA, z powodu upadków umiera ponad 18 tys. osób rocznie, a prawie 450 tys. wymaga hospitalizacji. W innych krajach, w tym w Polsce, jest jeszcze gorzej. Zdecydowana większość tych incydentów dotyczy osób po 65 roku życia. Nie znaczy to, że młodzi nie są narażeni na takie ryzyko, niemniej nasze umiejętności zachowania równowagi z wiekiem się pogarszają. Dobra wiadomość jest taka, że za pomocą odpowiedniego treningu można poprawić poczucie fizycznej równowagi, bez względu na to, ile ma się lat.

Taka poprawa przedłuży życie i poprawi jego jakość. Wiele z ćwiczeń to bardzo przyjemne rodzaje aktywności. Narty (na śniegu i wodne), turystyka piesza, koszykówka, jazda na łyżwach, chodzenie po drabinkach albo inne ćwiczenia wymagające wykorzystywania umiejętności motorycznych na śliskim lub nierównym terenie, pomagają rozwijać poczucie równowagi i je utrzymać. Jeśli się je dobrze wykonuje, maleje ryzyko urazów. Innym słowem na określenie równowagi jest koordynacja. Wszyscy wiemy, jak ważna jest ona w przypadku  sportowców.

Zdolność do utrzymania pionowej pozycji i pewnego kroku wymaga zaangażowania wielu elementów układu nerwowego i motorycznego. Dlatego należy świadomie je rozwijać i poprawiać ich funkcjonowanie. Chodzi o ucho wewnętrzne, wzrok, zdolność do odczuwania, w jakim położeniu znajdują się w danym momencie ramiona i nogi, bez patrzenia na nie. Istotna jest też elastyczność kości i tkanek miękkich. Dr David Thurman, rzecznik American Academy of Neurology, zwraca uwagę, że trening siłowy plus ćwiczenie równowagi mogą zmniejszyć liczbę nieszczęśliwych upadków nawet o 50%.

Stałe dbanie o umiejętność utrzymywania równowagi jest zdecydowanie najlepszym sposobem na to, by jej nie utracić. To dużo łatwiejsze, niż jej odzyskiwanie w późniejszym wieku. Oprócz wymienionych już ćwiczeń, bardzo dobre dla umiejętności zachowania równowagi jest także zajęcia z pilates i tai chi. Dr Thurman pociesza: „Układ nerwowy ma znacznie większą zdolność do regeneracji w starszym wieku, niż nam się wydaje. Potrafi się też dobrze dostosowywać, a nawet rozwijać nowe umiejętności”.

 

 Na podst. MAINTAIN YOUR BALANCE AND EXTEND YOUR LIFE!, Tom LeDuc, World Life Expectancy

 

Sieci społecznościowe

Tagi