Witamina A i karotenoidy prof. Iwona Wawer

Witamina A w organizmie jest produkowana głównie z β-karotenu, dostarczanego z żywnością. Antyoksydacyjne działanie witamina A jest dobrze znane, również β-karoten jest antyoksydantem. Przy małych stężeniach tlenu, w skórze i przewodzie pokarmowym, witamina A neutralizuje reaktywne formy tlenu. Chroni błony śluzowe i skórę przed uszkodzeniem przez wolne rodniki, neutralizuje rodniki powstające w trakcie utleniania lipidów.

Witamina A:

  • Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, jej pochodna wchodzi w kład rodopsyny, barwnika w siatkówce oka. Lekkim i umiarkowanym postaciom niedoboru witaminy A towarzyszą zaburzenia adaptacji do ciemności (ślepota zmierzchowa), zapalenia spojówek i suchość rogówek (kseroftalmia). Ciężkie postacie deficytu mogą prowadzić do ślepoty. Wykazano, że wysoka zawartość w diecie mieszaniny β-karotenu, witaminy A, C, E i cynku spowalnia procesy degeneracji plamki żółtej (AMD) u osób w podeszłym wieku i zmniejsza ryzyko utraty wzroku,
  • Niedobór witaminy A prowadzi do zaburzeń czynności wielu organów i układów, poczynając od uszkodzenia nabłonka. Zaburzenia funkcji nabłonka jako bariery prowadzą do obniżenia odporności n infekcje. Szczególnie charakterystyczne są uszkodzenia skóry (suchość, nadmierna rogowacenie), skłonność do zapalenia w obrębie dróg oddechowych, przewodu pokarmowego i dróg moczowych.
  • Witamina A działa wspomagająco w leczeniu trudno gojących się raz, oparzeń, czy odmrożeń, w leczeniu trądziku, w stanach zapalnych błon śluzowych. Wspomaga proces wzrostu komórek i tkanki nabłonkowej.
  • Wpływa na wytwarzanie plemników i rozwój embrionu, a także na proces wzrostu dzieci.
  • Spełnia istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy, bierze również udział w syntezie progesteronu.

Witaminę  i β-karoten stosuje się w profilaktyce przeciwmiażdżycowej i geriatrycznej. Witamina E i selen wspomagają ich działanie, warto podawać ten zestaw seniorom, aby zwiększyć odporność organizmu. Uważa się, że witamina A opóźnia procesy starzenia, zmniejsza ryzyko występowania zaburzeń neurologicznych o charakterze zwyrodnieniowym i ryzyko choroby niedokrwiennej serca.

 

Suplementy diety dla Ciebie, prof. Iwona Wawer, Wyd. II rozszerzone, Wydawnictwo Wektor

Prof. dr hab. Iwona Wawer

Autor

Prof. dr hab. Iwona Wawer - chemik, profesor nauk farmaceutycznych, pracuje na Wydziale Farmaceutycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Zajmuje się chemią fizyczną, a więc dyscypliną wykorzystującą metody fizyki w badaniach związków chemicznych.

Autorka lub współautorka ponad 150 publikacji naukowych, kilku książek oraz portalu www.naukadlazdrowia.pl. Od 2011 r. ekspert kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie.” 

W wolnym czasie żegluje na Mazurach. 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi