Wskaźnik Głupoty

Głupota oznacza, że ktoś albo jakiś pomysł czy zachowanie wykazuje cechy głupoty. Według Pitkina, „problem z głupotą jest taki, że nikt nie potrafi jej dobrze zdefiniować. W zasadzie, geniusze często uznawani są za głupich przez głupią większość (choć nie ma również dobrej definicji geniuszu)”.

Lecz głupota niewątpliwie pleni się wokół, w ilościach większych, niż mogłoby się to  przyśnić w najdzikszych koszmarach. Tak naprawdę, to ona rządzi światem, czego wyraźnie dowodzi sposób, w jaki ten świat funkcjonuje.

Jak to ujmuje Jaspreet Kaur, „głupie błędy w zarządzaniu nigdy nie przestaną mnie zadziwiać - codziennie słyszę historie, które skłaniają mnie do rozmyślań nad tym, dlaczego inteligentni menedżerowie potrafią być takimi durniami. Na przykład: Masz problem? Zakładasz komitet? Chcesz by ktoś coś zrobił? Wrzuć ludzi na głęboką wodę bez przygotowania, a potem na nich naskocz, że wszystko schrzanili... Zapytaj pracowników o opinię, a potem zignoruj wszystkie sugestie... Masz ochotę traktować swój personel, jak bezrozumnych idiotów, którzy nie potrafią samodzielnie myśleć? Zarządzaj każdym szczegółem i podcinaj im skrzydła, gdy przychodzą z własnymi pomysłami”. Zdaniem Susan Heathfield, „organizacje robią kretyńskie rzeczy, żeby spaprać relacje z ludźmi, których zatrudniają, jak, na przykład, nieinformowanie ich o zadaniach i późniejsze rozmyślania nad tym, dlaczego zawiedli, zawalanie ich papierkową robotą i biurokracją, żeby nie zrobiono tego, co ma być zrobione, traktowanie ich jako niegodnych zaufania albo mówienie im, że powinni pracować inaczej, nie wyjaśniając porządnie, o co chodzi, a potem wysyłanie tych, co stawiają opór, na Syberię, na ćwiczenia z „zarządzania zmianą””.

Według Carla Marii Cipolli, istnieje pięć podstawowych „praw głupoty”, a oto trzy z nich: „Prawdopodobieństwo, że dana osoba jest głupia, nie zależy od jakichkolwiek innych jej cech... Osoba jest głupia, jeśli wyrządza szkodę innej osobie lub grupie, bez osiągnięcia osobistych korzyści, a nawet, co gorsza, szkodząc samej sobie... Ludzie, którzy nie są głupcami, nigdy nie doceniają niszczycielskiego potencjału głupich; stale zapominają, iż niezależnie od czasu, miejsca i okoliczności, zadawanie się lub związywanie z nimi to zawsze błąd, który słono kosztuje”.

 

Na podst. The Stupidity Index– Power of Stupid, Idiocy, Lunacy, Folly… Stupidity-Based Theory of Organization and Management, Joe DePaola, bizshifts-trends.com

Sieci społecznościowe

Tagi