Kwasy tłuszczowe omega-3 – najlepsza ochrona dla serca i naczyń

Żaden inny element pożywienia nie cieszy się obecnie taką popularnością oraz naukowym uznaniem jak kwasy tłuszczowe omega-3. Szczególnie te długołańcuchowe pochodzące ze źródeł morskich okazują się być kwasami pierwszej jakości zapewniającymi dobrą formę, prawdziwymi kwasami tłuszczowymi najwyższej klasy. Najważniejszymi kwasami tłuszczowymi pochodzącymi z pożywienia są obok kwasu alfa-linolenowego kwas eikozapentaenowy (EPA) oraz kwas dokozaheksaenowy (DHA), oba najbardziej aktywne pod względem biologicznym. Jako składniki błon komórkowych w mózgu kierują i utrzymują na odpowiednim poziomie ich funkcjonowanie. Oto przykład: wysoko nienasycony długołańcuchowy kwas tłuszczowy omega-3 DHA jest niezastąpiony dla rozwoju wzroku oraz sprawności mózgu u noworodków. Dlatego stanowi absolutnie konieczny składnik pożywienia matek podczas ciąży oraz w okresie karmienia piersią! Każdemu znane są ochronne efekty kwasów tłuszczowych omega-3 dla zdrowia serca i układu krwionośnego. Mają one korzystny wpływ na poziom tłuszczu we krwi, płynność krwi, ciśnienie krwi oraz rytm pracy serca. Niektóre poważne rozprawy naukowe udowadniają nawet, że umożliwiają one znaczne obniżenie ryzyka ponownego zawału serca, a zatem wzrasta liczba pacjentów, którzy po przebytym zawale żyją dalej. Kwasy tłuszczowe omega-3 są prototypami właściwych organizmowi hormonopodobnych substancji regulujących, które mogą hamować zapalenia oraz są w stanie ograniczyć zwiększoną podatność na powstawanie bólu. To czyni je pomocnymi w przypadku reumatyzmu i łuszczycy (psoriasis). Kolejne praktyczne wypróbowane, a częściowo wciąż jeszcze dyskutowane obszary zastosowania celowego zaopatrzenia w kwasy omega-3 to: ADHD (zaburzenia koncentracji uwagi i zespół nadpobudliwości psychoruchowej) u dzieci i dorosłych, depresje, choroba Alzheimera oraz alergie.

 

Prof. dr Michael Hamm,  Żywność naturalne lekarstwo, Wydawnictwo Esprit, Kraków 2009, str.24-25 

Sieci społecznościowe

Tagi