Zdrowy jak jabłko

Jabłka zawierają mnóstwo pektyn, które działają w naszych jelitach jak miotła, usuwając z nich niestrawione resztki i toksyny. Ale to nie wszystkie zalety tych owoców.

Pektyny są zbudowane z włókien, które rozpuszczają się w przewodzie pokarmowym, tworząc żel poprawiający zdolność mięśni jelitowych do wypychania z nich zalegających pozostałości. Wiążą również toksyny, co pomaga wydalić je z organizmu, podobnie zresztą, jak cholesterol. Badania udowodniły, iż jedzenie jabłek pomaga obniżyć poziom cholesterolu LDL.

Jabłka zawierają również kwasy elagowy, chlorogenowy i kofeinowy, które mają działanie antyrakowe. Kwas elagowy chroni przed uszkodzeniem chromosomów i, niczym filtr, osiewa zanieczyszczenia, zwłaszcza te z dymu papierosowego. Pomaga też pozbyć się nadmiaru cholesterolu w wątrobie. W 1000g świeżych jabłek, podobnie jak w świeżym soku z tych owoców, znajdziemy ok.100-130 mg tego cennego składnika. Dla porównania, sok kupowany w sklepie zawiera śladowe ilości kwasu elagowego.

Sok z jabłek - badania

Stare, angielskie porzekadło mówi: „Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka ode mnie”. „Jabłko” w tym powiedzeniu możemy zastąpić „sokiem z jabłka”. Badania pokazały bowiem, że dzieci, które piją sok z jabłek przynajmniej raz dziennie, mają o połowę rzadziej problemy ze świszczącym oddechem, niż te, które piją go mniej, niż raz w miesiącu. Co ciekawe, stwierdzono, że jedzenie świeżych jabłek nie przynosi podobnych efektów. Najwyraźniej sok ma większe właściwości zdrowotne, niż sam owoc.  

Witaminy i minerały, zawarte w jabłkach

To są składniki, które już znamy, ale z pewnością odkryjemy jeszcze wiele sekretów tych owoców.  

  • witaminy: A, B1, B2, B6, C, kwas foliowy, E
  • wapń, chlor, magnez, fosfor, potas, siarka , żelazo, chrom,
  • kwas jabłkowy, pektyny, kawas elagowy, kofeinowy, chlorogenowy, florydzyna i kwercetyna

Na podst. Apples,www.juicemaster.com

Sieci społecznościowe

Tagi