Agrest: pestki dla ciała, minerały dla duszy

Ten bardzo bliski krewniak porzeczki, ma wprawdzie mniej niż ona błonnika, ale i mniej kalorii. Każda odmiana porzeczki zawiera ok. 7 g błonnika w 100 g owoców, a agrest zaledwie trzy. Zarazem ma tylko 44 kcal, a porzeczki między 56, a 80 kcal. Różnica niewielka i umówmy się, bez większego znaczenia, jednak osoby na diecie niejednokrotnie skupiają się na takich szczegółach. I zastanawiają się czy mniejsza wartość energetyczna nie oznacza zarazem bardziej cierpkiego, dla wielu niechcianego, smaku. Nic podobnego. Dojrzałe  owoce agrestu (już czerwone) są słodkie. Szczególnie, gdy zrezygnujemy ze spożycia grubej, pokrytej włoskami skórki, która bywa gorzkawa. Fakt, jest bardzo zdrowa, ale i sam miąższ zasługuje na uwagę. Twój brzuch go kocha. Jeśli masz problemy z przemianą materii, agrest pomoże. Agrest uwolni cię od zaparć, pomoże, gdy dokucza wątroba, bądź pęcherzyk żółciowy, gdyż działa żółciopędnie, a jego kwasy organiczne przyspieszają pracę układu pokarmowego niemal na każdym odcinku. Ponieważ agrest zawiera sporo cennych minerałów, w tym żelazo, magnez, fosfor i wapń, skutecznie wspiera też układ kostny i mięśniowy, zapobiega anemii, a nawet poprawia humor (magnez to znany sojusznik dobrego nastroju). Dzięki pektynom (rodzaj błonnika, typowy dla owoców) agrest pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Działa też moczopędnie. Jest polecany osobom cierpiącym na artretyzm, gdyż wspiera usuwanie z organizmu nadmiaru kwasu moczowego.
Obrany agrest, dzięki drobnym pestkom, sprawdza się jako naturalny peeling. Maseczka agrestowa działa wygładzająco i rozjaśniająco. Na rynku są dostępne gotowe kosmetyki z agrestowym wyciągiem. Dlaczego? To owoc obfitujący w antyoksydanty 200 g owoców zaspokaja przeciętne, dobowe zapotrzebowanie na witaminę C. Kojarzymy ją głównie (i słusznie) z odpornością, jednak troszczy się i o naszą skórę, opóźniając procesy starzenia Uznanym przeciwutleniaczem, którego również sporo w agreście, jest witamina A. Ta nie tylko zadba o cerę, ale i nada jej korzystny koloryt. Agrest obfituje w witaminy z grupy B, niezbędne dla prawidłowego metabolizmu komórki, czyli zdrowia ogólnego, funkcjonowania całego organizmu. Owoce agrestu można bezpiecznie podawać już niemowlakom, które ukończyły 9. miesiąc życia.

 

Źródło: www.zdrowie.gazeta.pl

 

Produkty Benedyktyńskie

 

Herbata agrestowa o smaku cytrynowo - miętowym, ma działanie orzeźwiające i relaksujące. Herbatka agrestowa jest doskonała w upalne letnie dni, jak i na zimowe poranki. Agrest dostarcza potasu, sodu, wapnia, magnezu, fosforu, żelaza i dużo witaminy C. Reguluje przemianę materii, działa moczopędnie, oczyszcza, pobudza apetyt. Z owoców to właśnie agrest zawiera największą ilość chlorofilu, który przede wszystkim wspomaga procesy oczyszczania organizmu - ma zdolność wiązania i wydalania toksyn, czego efektem jest m.in. poprawa wyglądu skóry, neutralizacja nieprzyjemnego zapachu potu oraz z ust, a także wzmocnienie odporności organizmu. Poprawa metabolizmu, jak również zminimalizowanie objawów przemęczenia. Ponadto chlorofil wspomaga pracę układu krwionośnego, pokarmowego i chroni przed działaniem wolnych rodników. Śliwki mają dużą zawartość pektyn – błonnika. Razem z kwasami organicznymi, winowym i jabłkowym pektyny działają jak miotła na przewód pokarmowy i gromadzący się w komórkach tłuszcz oraz cholesterol. Chociaż śliwki nie są bogate w witaminę C, dzięki jednoczesnej zawartości witaminy A i rzadko występującej w owocach witaminie E, uznawane są za cenne przeciwutleniacze. Tym skuteczniejsze, że zawierają też tak ważne składniki mineralne jak potas, żelazo, magnez, wapń i fosfor. Śliwki mają sporo witamin z grupy B, dlatego od wieków cieszą się opinią owoców wpływających kojąco na układ nerwowy i poprawiających samopoczucie. Działanie antyoksydacyjne wzmagają w śliwkach, szczególnie w ich ciemnych odmianach, polifenole, w tym katechiny i kwas chlorogenowy. Dzięki tym związkom, dieta obfitująca w śliwki, wpływa antynowotworowo oraz przeciwmiażdżycowo. Owoce jabłka odkwaszają organizm, wzmacniają układ krążenia i nerwowy, poprawiają pracę wątroby i mają działanie moczopędne. Mają właściwości dezynfekujące i likwidują stany zapalne jamy ustnej. Wielkim bogactwem jabłek jest błonnik w postaci pektyn, które korzystnie wpływają na jelitową florę bakteryjną, regulują wypróżnienia. Dzięki pektynom zwiększa się poziom dobrego cholesterolu HDL, a spada stężenie złego LDL. Jabłka są też bogatym źródłem kwercetyny, przeciwutleniacza uszczelniającego naczynia. Uzupełnieniem herbaty są liście mięty, które nadają herbacie przyjemnego orzeźwienia. Natomiast płatki nagietka działają łagodząco na układ pokarmowy.

 

Źródło: www.produktybenedyktynskie.com/

Sieci społecznościowe

Tagi