Olej lniany i jego bezcenne właściwości

Olej lniany wyciskany na zimno z nasion lnu jest doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3.

W dzisiejszych czasach, poprzez wysoce przetworzoną żywność, wiele osób ma nadmiar uszkodzonych kwasów tłuszczowych omega-6, a równocześnie niedobór omega-3, co może skutkować wieloma schorzeniami:

Zwiększonym ryzykiem zachorowania na nowotwory
Problemami z poziomem cholesterolu we krwi
Ryzykiem chorób i zaburzeń pracy serca i układu krążenia
Skłonnościami do alergii
Problemami natury emocjonalnej i psychicznej, jak np. depresja.
Zaburzeniami metabolicznymi, np. cukrzyca
Zaburzeniami trawienia
Rozregulowaną gospodarką hormonalną organizmu
Przyspieszonym krzepnięciem krwi
Zaostrzaniem stanów zapalnych

Aby temu zapobiec należy dostarczać organizmowi odpowiednią dawkę omega-3, które mają prozdrowotne działanie, a jednocześnie obniża poziom omega-6, których mamy zbyt dużo. Źródłem kwasów omega-3 jest właśnie olej lniany.

Właściwości prozdrowotne oleju lnianego:

działa antynowotworowo
chroni układ krążenia (przeciwdziała chorobom serca, miażdżycy)
obniża poziom „złego” cholesterolu LDL
zapobiega zaburzeniom trawienia
zapobiega chorobom metabolicznym, tj. cukrzyca
chroni przed chorobami umysłowymi, tj. Alzheimer
zmniejsza ryzyko występowania alergii i stanów zapalnych
chroni narządy zmysłów przed uszkodzeniem
zapobiega wadom mózgu
działa pozytywnie na układ nerwowy – zapobiega depresji
reguluje gospodarkę hormonalną
odpowiednio buduje błony komórkowe, które zbudowane są z DHA (kwasu omega-3)

To tak „naukowo”… Ale olej lniany ma też działanie, które widać gołym okiem TAK WAŻNE DLA KOBIET, a mianowicie:

poprawia stan włosów – zapobiega łamliwości, wypadaniu, nadaje im blask, odżywia je i nawilża
poprawia stan paznokci – zapobiega łamliwości, sprawia, że są twardsze
poprawia stan skóry – nawilża ją, jednocześnie chroniąc przed trądzikiem, nadaje ładny blask i witalność

Ile zażywać oleju lnianego i z czym najlepiej go łączyć?

1-2 łyżki dziennie – jeśli chcesz zapobiec chorobom cywilizacyjnym, jesteś w dobrej kondycji zdrowotnej i nie masz problemów z włosami, cerą itd.

6-8 łyżek dziennie – kuracja intensywna

Olej lniany najlepiej spożywać z chudymi produktami białkowymi takimi jak twarogi, jogurty naturalne. Białko trawi się najdłużej, co umożliwia szybkie wchłanianie kwasów tłuszczowych w przewodzie pokarmowym i transportowanie ich do komórek. Olej można zmiksować z twarogiem z dodatkiem jogurtu naturalnego na jednolitą papkę. Do smaku można dodać muesli.

Wada?

Na efekty trzeba czekać do 3 miesięcy. Jest to „kuracja” wymagająca cierpliwości i regularności spożywania.

Jeśli chodzi o smak… hmm – to zależy od osoby. Jest lekko orzechowy, cierpki. Osobiście nie jest dla mnie to smak, za którym przepadam, jednak znam osoby, które wprost go uwielbiają i dodają go nawet do sałatek.

 

Sieci społecznościowe

Tagi