5 najlepszych pokarmów, które chronią przed cukrzycą lub ją leczą

Cukrzyca jest w USA siódmą, najważniejszą przyczyną zgonów. Z jej powodu dwukrotnie rośnie też ryzyko ataku serca. Jednak cukrzyca typu 2 wynika głównie z trybu życia. Dlatego - nasza dieta może jej zapobiegać, a nawet ją leczyć.

Wiele konwencjonalnych diet dla diabetyków polega na dostarczaniu organizmowi mięsa i produktów zbożowych. Jednak w przypadku cukrzyków, optymalna dieta powinna być oparta na wysokiej wartości odżywczej pokarmów, przy minimalnym ładunku glikemicznym. Właśnie spożywanie takiej żywności może nie tylko pomóc chorym, ale przede wszystkim - zapobiegać cukrzycy. Oto, co warto jeść:

Zielone warzywa

Warzywa kapustne (ale także inne zielone) to najbardziej optymalne pożywienie dla diabetyków, zarówno w ramach prewencji, jak i leczenia. Im wyższa ich konsumpcja, tym mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. U chorych, większe spożycie zielonych warzyw wiąże się niższym stężeniem HbA1c (hemoglobiny glikowanej). Z najnowszych badań wynika, że jedzenie tych warzyw o 14% obniża ryzyko zapadnięcia na cukrzycę typu 2. W jednym z badań stwierdzono, że codzienne spożycie porcji liści zielonych warzyw przekłada się na spadek ryzyka o 9%.

Warzywa niezawierające skrobi oraz grzyby

Grzyby i takie warzywa, jak cebula, czosnek, bakłażan, papryka są niezbędne w przypadku profilaktyki cukrzycy. Ich spożycie nie wpływa na poziom glukozy we krwi, a do tego zawierają błonnik i substancje fitochemiczne.

Fasola i inne rośliny strączkowe

Fasola, soczewica, bób i inne warzywa strączkowe są idealnym źródłem węglowodanów. Ziarna tych roślin mają niski współczynnik glukozy, są umiarkowanie bogate w proteiny i wyjątkowo bogate w błonnik. Do tego, nie rozkładają się w jelicie cienkim, dzięki czemu, zmniejsza się liczba wchłanianych przez organizm kalorii.

Orzechy i nasiona

Orzechy mają niski współczynnik glikemiczny, wpływają pozytywnie na utratę masy ciała, działają przeciwzapalnie i zapobiegają rozwojowi insulinoodporności. Wśród pielęgniarek przeprowadzono eksperyment, który wykazał, że u tych, które spożywały przynajmniej 5 razy w tygodniu porcję orzechów, ryzyko zachorowania na cukrzycę spadło o 27%. Wśród tych, które już miały tę chorobę, o 47% zmalało ryzyko zapadnięcia na schorzenia serca.

Świeże owoce

Bogate są w błonnik i przeciwutleniacze, do tego są doskonałą alternatywą dla wysokokalorycznych słodyczy. Spożywając codziennie 3 porcje owoców, zmniejszamy ryzyko wystąpienia cukrzycy aż o 18%. Diabetykom zaleca się, by jedli jak najwięcej owoców z niską zawartością cukru, takich, jak jagody, kiwi, pomarańcze, melony.

Taka dieta faktycznie działa. Ostatnie badania potwierdziły, że 90% chorych na cukrzycę typu 2, stosując ją, mogło odstawić lekarstwa. Średnie stężenie HbA1c, po roku stosowania tej diety, wyniosło 5,8%, co jest normą u tych, którzy nie chorują na cukrzycę.

Nikt nie musi mieć cukrzycy typu 2. Zaś osoby z cukrzycą typu 1, dzięki odpowiedniej diecie, mogą zwiększyć oczekiwaną długość życia i poprawić jego jakość.  

 

Na podst. 5 Best Preventing or Reversing Diabetes, Dr.Fruhman

Sieci społecznościowe

Tagi